Form of presentation | Articles in international journals and collections |
Year of publication | 2019 |
Язык | русский |
|
Gafarov Anvar Ayratovich, author
|
Bibliographic description in the original language |
Gafarov A.A. Educational Policy of the Russian Empire in the Turkistan Region (The Second Half of the XIXTH - the Beginning of the XXTH Century) / Anvar A. Gafarov // International Journal of Innovative Technology and Exploring Engineering (IJITEE). ISSN: 2278-3075, Volume-9 Issue-1, November 2019. – pp. 5180-5183. |
Annotation |
Расширение Российской империи сопровождалось усилением её этнокультурного многообразия. Слабая интеграция российского общества побуждала правящие круги к поиску эффективных путей приобщения присоединённых народов к доминирующим в стране социокультурным ценностям. Наибольшую сложность проблема аккультурации представляла в Средней Азии, присоединённой лишь во втор. полов. XIX в. Важнейшим средством адаптации инородцев была признана школьная политика. Однако в разных регионах она имела дифференцированный характер. Целью исследования является – определить основные тенденции становления и развития российской образовательной политики в Туркестане, выявить её специфику и общие аспекты с политикой в других мусульманских регионах. Проведённый анализ законодательных актов, делопроизводственной документации, историко-этнографических, статистических сборников, материалов периодической печати, а также трудов видных адептов инородческого просвещения позволил автору сделать вывод о единстве целеполагающих принципов и наработанных традиций государственной образовательной политики в отношении мусульманского населения. Наиболее важным её направлением стала школьная политика, направленная на интеграцию местных народов в систему государственного образования. Вместе с тем, слабая «освоенность» Среднеазиатского региона побуждала власть применять более осторожные формы образовательной политики по сравнению с другими, интегрированными частями страны. The expansion of the Russian Empire was accompanied by a steady increase of its ethnocultural diversity. The weak integration of Russian society prompted the ruling circles to search for effective ways of the annexed people introduction to the sociocultural values that dominate in the country. The problem of acculturation was most difficult in Central Asia, annexed to Russia only in the second half of the 19th century. School policy was recognized as the most important means of foreigner adaptation to the all-Russian cultural space. However, it had a rather differentiated character in different regions of the empire. The aim of the undertaken research is to identify the main trends in the formation and development of Russian educational policy in Turkestan, to identify its specifics and general aspects with politics in other Muslim regions. The analysis of legislative acts, paperwork, historical and ethnographic, statistical collections, periodical press materials, as well as the works of prominent adherents of foreign education allowed the author to draw a conclusion about the unity of the goal-setting principles and established traditions of state educational policy regarding the Muslim population. Its most important trend was school policy aimed at local people integration into the public education system. At the same time, the weak “development” of the Central Asian region prompted the authorities to apply more cautious forms of educational policy in comparison with other, relatively integrated parts of the country. |
Keywords |
Туркестан, Российская империя, образовательная политика, XIX - начало XX века, Turkestan, Russian Empire, educational policy, XIXth - the beginning of XXth century. |
The name of the journal |
International Journal of Innovative Technology and Exploring Engineering
|
URL |
https://www.ijitee.org/wp-content/uploads/papers/v9i1/A9226119119.pdf |
Please use this ID to quote from or refer to the card |
https://repository.kpfu.ru/eng/?p_id=215263&p_lang=2 |
Full metadata record |
Field DC |
Value |
Language |
dc.contributor.author |
Gafarov Anvar Ayratovich |
ru_RU |
dc.date.accessioned |
2019-01-01T00:00:00Z |
ru_RU |
dc.date.available |
2019-01-01T00:00:00Z |
ru_RU |
dc.date.issued |
2019 |
ru_RU |
dc.identifier.citation |
Gafarov A.A. Educational Policy of the Russian Empire in the Turkistan Region (The Second Half of the XIXTH - the Beginning of the XXTH Century) / Anvar A. Gafarov // International Journal of Innovative Technology and Exploring Engineering (IJITEE). ISSN: 2278-3075, Volume-9 Issue-1, November 2019. – pp. 5180-5183. |
ru_RU |
dc.identifier.uri |
https://repository.kpfu.ru/eng/?p_id=215263&p_lang=2 |
ru_RU |
dc.description.abstract |
International Journal of Innovative Technology and Exploring Engineering |
ru_RU |
dc.description.abstract |
Расширение Российской империи сопровождалось усилением её этнокультурного многообразия. Слабая интеграция российского общества побуждала правящие круги к поиску эффективных путей приобщения присоединённых народов к доминирующим в стране социокультурным ценностям. Наибольшую сложность проблема аккультурации представляла в Средней Азии, присоединённой лишь во втор. полов. XIX в. Важнейшим средством адаптации инородцев была признана школьная политика. Однако в разных регионах она имела дифференцированный характер. Целью исследования является – определить основные тенденции становления и развития российской образовательной политики в Туркестане, выявить её специфику и общие аспекты с политикой в других мусульманских регионах. Проведённый анализ законодательных актов, делопроизводственной документации, историко-этнографических, статистических сборников, материалов периодической печати, а также трудов видных адептов инородческого просвещения позволил автору сделать вывод о единстве целеполагающих принципов и наработанных традиций государственной образовательной политики в отношении мусульманского населения. Наиболее важным её направлением стала школьная политика, направленная на интеграцию местных народов в систему государственного образования. Вместе с тем, слабая «освоенность» Среднеазиатского региона побуждала власть применять более осторожные формы образовательной политики по сравнению с другими, интегрированными частями страны. The expansion of the Russian Empire was accompanied by a steady increase of its ethnocultural diversity. The weak integration of Russian society prompted the ruling circles to search for effective ways of the annexed people introduction to the sociocultural values that dominate in the country. The problem of acculturation was most difficult in Central Asia, annexed to Russia only in the second half of the 19th century. School policy was recognized as the most important means of foreigner adaptation to the all-Russian cultural space. However, it had a rather differentiated character in different regions of the empire. The aim of the undertaken research is to identify the main trends in the formation and development of Russian educational policy in Turkestan, to identify its specifics and general aspects with politics in other Muslim regions. The analysis of legislative acts, paperwork, historical and ethnographic, statistical collections, periodical press materials, as well as the works of prominent adherents of foreign education allowed the author to draw a conclusion about the unity of the goal-setting principles and established traditions of state educational policy regarding the Muslim population. Its most important trend was school policy aimed at local people integration into the public education system. At the same time, the weak “development” of the Central Asian region prompted the authorities to apply more cautious forms of educational policy in comparison with other, relatively integrated parts of the country. |
ru_RU |
dc.language.iso |
ru |
ru_RU |
dc.subject |
Туркестан |
ru_RU |
dc.subject |
Российская империя |
ru_RU |
dc.subject |
образовательная политика |
ru_RU |
dc.subject |
XIX - начало XX века |
ru_RU |
dc.subject |
Turkestan |
ru_RU |
dc.subject |
Russian Empire |
ru_RU |
dc.subject |
educational policy |
ru_RU |
dc.subject |
XIXth - the beginning of XXth century. |
ru_RU |
dc.title |
Educational Policy of the Russian Empire in the Turkistan Region (The Second Half of the XIXTH - the Beginning of the XXTH Century) |
ru_RU |
dc.type |
Articles in international journals and collections |
ru_RU |
|