Form of presentation | Articles in international journals and collections |
Year of publication | 2016 |
Язык | английский |
|
Khaliullina Liliya Rinatovna, author
|
Bibliographic description in the original language |
Mansur F. Gilmullin, Liliya R. Khaliullina. Formation of the Polycultural - Historical Environment of Mathematics Teaching at School // The European Proceedings of Social & Behavioural Sciences. Volume XII (July 2016), pp. 287-294. Full Text 46. Published by the Future Academy. Edited by: Prof. Dr. Roza Valeeva, Kazan Federal University, Russia. Conference: IFTE 2016 - 2nd International Forum on Teacher Education. Dates: 19-21 May 2016. Location: Kazan Federal University, Russia. http://dx.doi.org/10.15405/epsbs.2016.07.46 |
Annotation |
The relevance of this research is caused by the fact that the transition to new standards of mathematical education raised a new problem ? the development of a methodological system of teaching in ?the cultural and historic environment?. This problem is connected with training of pre-service mathematics teachers that would meet the modern requirements.
The aim of the research is to point out the basic principles and components of cultural and historical methods of teaching mathematics, as well as to develop the technologies that would provide for the corresponding teaching environment.
The leading method of investigation of this problem is the methodology of modeling the process of learning mathematics. It allows considering the problem as a product of a targeted and organized process for the formation of special, cultural and historical, teaching environment.
This article represents developed by the authors a model of methodological system of the teaching mathematics cultural-historical environment forming. Its structural-functional model has a target, methodological, informative, productive, subject-culturebridge, technological components.
The materials of the article are of practical value to actual teachers of mathematics, before which the problem of learning in cultural-historical environment is appeared. It also targets those professionals who train future mathematics teachers in accordance with the new standards.
Актуальность настоящего исследования обусловлена тем, что в связи с переходом на новые стандарты математического образования в школе возникла проблема разработки новой методической системы обучения математике в ?культурно-исторической среде?. Эта проблема связана с подготовкой будущего учителя математики, соответствующего современным требованиям.
Целью исследования является выделение основных принципов и компонентов культурно-исторической методики обучения математике, создание технологии формирования соответствующей среды обучения.
Ведущим методом исследования данной проблемы является метод моделирования процесса обучения математике. Он позволяет рассмотреть проблему как продукт целенаправленного и организованного процесса по формированию специальной, культурно-исторической, среды обучения.
В данной статье представлена разработанная авторами модель методической системы, формирующей культурно-историческую среду обучения математике. Её структурно-функциональная модель имеет целевой, методологический, содержательный, результативный, субъектно-культуропорождающий, технологический компоненты.
Материалы статьи представляют практическую ценность для действующих учителей математики, перед которыми встала проблема обучения в культурно-исторической среде. Она ориентирована также на тех специалистов, которые готовят будущих учителей математики в соответствии с новыми стандартами.
|
Keywords |
культурно-историческая среда, культурно-историческая методика обучения математике, Профессиональный стандарт педагога, культурно-историческая педагогика, культурно-историческая психология, подготовка учителя математики, cultural and historical environment, cultural and historical technique of teaching mathematics, Teacher Professional Standard, cultural-historical pedagogy, cultural-historical psychology, mathematics teacher training |
The name of the journal |
The European Proceedings of Social & Behavioural Sciences
|
URL |
http://dx.doi.org/10.15405/epsbs.2016.07.46 |
Please use this ID to quote from or refer to the card |
https://repository.kpfu.ru/eng/?p_id=136736&p_lang=2 |
Full metadata record |
Field DC |
Value |
Language |
dc.contributor.author |
Khaliullina Liliya Rinatovna |
ru_RU |
dc.date.accessioned |
2016-01-01T00:00:00Z |
ru_RU |
dc.date.available |
2016-01-01T00:00:00Z |
ru_RU |
dc.date.issued |
2016 |
ru_RU |
dc.identifier.citation |
Mansur F. Gilmullin, Liliya R. Khaliullina. Formation of the Polycultural - Historical Environment of Mathematics Teaching at School // The European Proceedings of Social & Behavioural Sciences. Volume XII (July 2016), pp. 287-294. Full Text 46. Published by the Future Academy. Edited by: Prof. Dr. Roza Valeeva, Kazan Federal University, Russia. Conference: IFTE 2016 - 2nd International Forum on Teacher Education. Dates: 19-21 May 2016. Location: Kazan Federal University, Russia. http://dx.doi.org/10.15405/epsbs.2016.07.46 |
ru_RU |
dc.identifier.uri |
https://repository.kpfu.ru/eng/?p_id=136736&p_lang=2 |
ru_RU |
dc.description.abstract |
The European Proceedings of Social & Behavioural Sciences |
ru_RU |
dc.description.abstract |
The relevance of this research is caused by the fact that the transition to new standards of mathematical education raised a new problem ? the development of a methodological system of teaching in ?the cultural and historic environment?. This problem is connected with training of pre-service mathematics teachers that would meet the modern requirements.
The aim of the research is to point out the basic principles and components of cultural and historical methods of teaching mathematics, as well as to develop the technologies that would provide for the corresponding teaching environment.
The leading method of investigation of this problem is the methodology of modeling the process of learning mathematics. It allows considering the problem as a product of a targeted and organized process for the formation of special, cultural and historical, teaching environment.
This article represents developed by the authors a model of methodological system of the teaching mathematics cultural-historical environment forming. Its structural-functional model has a target, methodological, informative, productive, subject-culturebridge, technological components.
The materials of the article are of practical value to actual teachers of mathematics, before which the problem of learning in cultural-historical environment is appeared. It also targets those professionals who train future mathematics teachers in accordance with the new standards.
Актуальность настоящего исследования обусловлена тем, что в связи с переходом на новые стандарты математического образования в школе возникла проблема разработки новой методической системы обучения математике в ?культурно-исторической среде?. Эта проблема связана с подготовкой будущего учителя математики, соответствующего современным требованиям.
Целью исследования является выделение основных принципов и компонентов культурно-исторической методики обучения математике, создание технологии формирования соответствующей среды обучения.
Ведущим методом исследования данной проблемы является метод моделирования процесса обучения математике. Он позволяет рассмотреть проблему как продукт целенаправленного и организованного процесса по формированию специальной, культурно-исторической, среды обучения.
В данной статье представлена разработанная авторами модель методической системы, формирующей культурно-историческую среду обучения математике. Её структурно-функциональная модель имеет целевой, методологический, содержательный, результативный, субъектно-культуропорождающий, технологический компоненты.
Материалы статьи представляют практическую ценность для действующих учителей математики, перед которыми встала проблема обучения в культурно-исторической среде. Она ориентирована также на тех специалистов, которые готовят будущих учителей математики в соответствии с новыми стандартами.
|
ru_RU |
dc.language.iso |
ru |
ru_RU |
dc.subject |
культурно-историческая среда |
ru_RU |
dc.subject |
культурно-историческая методика обучения математике |
ru_RU |
dc.subject |
Профессиональный стандарт педагога |
ru_RU |
dc.subject |
культурно-историческая педагогика |
ru_RU |
dc.subject |
культурно-историческая психология |
ru_RU |
dc.subject |
подготовка учителя математики |
ru_RU |
dc.subject |
cultural and historical environment |
ru_RU |
dc.subject |
cultural and historical technique of teaching mathematics |
ru_RU |
dc.subject |
Teacher Professional Standard |
ru_RU |
dc.subject |
cultural-historical pedagogy |
ru_RU |
dc.subject |
cultural-historical psychology |
ru_RU |
dc.subject |
mathematics teacher training |
ru_RU |
dc.title |
Formation of the Polycultural - Historical Environment of Mathematics Teaching at School |
ru_RU |
dc.type |
Articles in international journals and collections |
ru_RU |
|