2021

Danilov, A.V., Zaripova, R.R., Salekhova, L.L., Anyameluhor, N. Developing computer literacy of bilingual students via CLIL methodology// International Journal of Higher Education V: 9, Issue 8.- PP. 19-23.

Lukoyanova M., Batrova N.,Grigorieva K., Chugunova E. Linguistic and Information Competence of Foreign MA Students Studying Russian as a Foreign Language: Structure and Content// M. Lukoyanova, N. Batrova,K. Grigorieva, E.Chugunova // 15th annual International Technology, Education and Development Conference (INTED 2021). - 2021. - PP. 3417- 3423.

M. Lukoyanova, N. Batrova, E. Chugunova, E. Afonina. The Results of the Formation of Linguistic and Information Competence of Foreign Master of Arts Students Studying Russian as a Foreign Language / M. Lukoyanova, N. Batrova, E. Chugunova, E. Afonina // 14th annual International Conference of Education, Research and Innovation (ICERI2021 Proceedings), 2021. - P. 2138-2143.

Aristova M., Salekhova L. The Translingual Approach To Tesol In Multilingual And Multicultural Contexts At University/ // “Proceedings of the Communication in Multicultural Society Conference, Advances in Social Science, Education and Humanities Research”.

Salekhova L., Danilov A., Zaripova R., Grigorieva K., Malancheva O. Pre-service teachers' motivation and attitude towards bilingual education at Kazan Federal University, Russia / L. Salekhova, A. Danilov, R. Zaripova, K. Grigorieva, O. Malancheva // 15th annual International Technology, Education and Development Conference. -  2021. - PP. 3005- 3014.

Malancheva O., Salekhova L., Grigorieva K., Zaripova R., Danilov A. Content and language teachers' collaboration within a CLIL classroom / O. Malancheva, L. Salekhova, K. Grigorieva, R. Zaripova, A. Danilov // 15th annual International Technology, Education and Development Conference. - 2021. - PP. 3029- 3035.

Салехова Л.Л.; Данилов А.В.; Зарипова Р.Р. Мотивация и отношение будущих учителей к двуязычному обучению математике средствами татарского и русского языков // Педагогическое образование: новые вызовы и цели. VII Международный форум по педагогическому образованию: сборник научных трудов. Ч. III. – Казань: Издательство Казанского университета, 2021. – C.103-111.

Р.Р. Зарипова, А.В. Данилов, Л.Л. Салехова. Разработка и использование полилингвального цифрового образовательного ресурса для студентов-будущих учителей математики // Педагогическое образование: новые вызовы и цели. VII Международный форум по педагогическому образованию: сборник научных трудов. Ч. V. – Казань: Издательство Казанского университета, 2021. – C.. 152 -161.

Салехова Л.Л., Аристова М.С. Педагогический аспект транслингвизма //Вызовы и тренды мировой лингвистики: Казанский международный лингвистический саммит (Казань, 16–20 ноября 2020 г.): тр. и матер.: в 2 т. – Казань: Издательство Казанского университета, 2021. – Т. 2. – C. 277-279.

 

2020

Салехова Л.Л., Григорьева К.С., Лукоянова М.А. Педагогическая технология двуязычного обучения CLIL: учебно-методическое пособие / Л.Л. Салехова, К.С. Григорьева, М.А. Лукоянова. – Казань: КФУ, 2020. – 101 с.

Салехова Л. Л., Валеев И. И. Тенденции исследований проблем математического образования в многоязычном контексте (аналитический обзор) // Бизнес. Образование. Право. 2020. № 2 (51). С. 308–313.

Zaripova R. How to assist foreign students to understand the content (in Russian educational context)?/ R. Zaripova, L. Salekhova, A. Danilov, S. Ilminbetova// Proceedings of the 14th International Technology, Education and Development Conference. -2020 - P. 1733-1738.

Danilov A., Salekhova L., Zaripova R., Grigorieva K. Developing Tatar-Russian Bilingual Students' Computer Literacy Using Web-Based Computer Science CLIL Course. In: Anikina Z. (eds) Integrating Engineering Education and Humanities for Global Intercultural Perspectives. IEEHGIP 2020. Lecture Notes in Networks and Systems, vol. 131. Springer, Cham

Salekhova L.. Language factors in teaching and learning mathematics: basic qualities of mathematical communication in L1 and L2 /L.Salekhova // In J. Ingram, K. Erath, F. Rønning, and A.K. Schüler-Meyer (Eds.), Proceedings of the Seventh ERME Topic Conference on Language in the Mathematics Classroom. – 2020. - P. 55-65.

Салехова Л., Мухаметшин Л. Билингвизм и абстрактное мышление: взаимодействие в контексте изучения алгебры / Л. Салехова, Л. Мухаметшин //Филология и культура. Philology and Culture. - 2020.- №2(60).- С.253-258.

Салехова Л.Л. Исследование проблем математического образования в многоязычном контексте /Л.Л. Салехова, И.И. Валеев// Педагогический журнал Башкортостана.- 2020. - №1.- С.46-54.

Валеев И.И. К вопросу о создании полилингвальной образовательной среды в процессе профессиональной подготовки учителя-билингва / И.И. Валеев, Л.Л. Салехова // Перспективы и приоритеты педагогического образования в эпоху трансформаций, выбора и вызовов: сборник научных трудов VI виртуального международного форума по педагогическому образованию: Часть 2. - Казань: Издательство Казанского университета, 2020. - С. 89-98.

Valeev II, Salekhova LL (2020) Preservice Bilingual Teacher Training in the Multicultural Conditions of Tatarstan. In: Gafurov I, Valeeva R (Eds) VI International Forum on Teacher Education, Kazan Federal University, Russia. May 27 - June 9, 2020. ARPHA Proceedings 3: 2647-2661. 

 

2019

 

Salekhova L., Grigorieva K., Aristova N., Gerasimova A. Assessing multiligual competence basing on holistic approach / L.Salekhova, K. Grigorieva, N.Aristova, A. Gerasimova // 13th annual International Technology, Education and Development Conference. -  2019. - PP. 2960 - 2965.

Gerasimova A., Aristova N., Salekhova L.,Grigorieva K. Developing cognitive academic language proficiency (CALP) via bilingual education: international baccalaureate experience in Kazan, Russia / A. Gerasimova, N. Aristova, L.Salekhova, K. Grigorieva // 13th annual International Technology, Education and Development Conference. - Valencia, 11th- 13th of March. - 2019. - PP. 2952- 2959.  F_779.pdf

Salekhova, L.,  Danilov, A., Spiridonova, N., Anyameluhor, N. BI-TEXTS IN THE CONTEXT OF NATIONAL-RUSSIAN BILINGUAL EDUCATION Revista Genero & Direito DOI: 10.22478/UFPB.2179-7137.2019V8N7.49948 (WoS) 

К.С. Григорьева, Л. Л. Салехова, С. П. Фирсова. Предметно-языковое интегрированное обучение в высшей школе: от теории к практике : монография / под общ. ред. С. П. Фирсовой. – Йошкар-Ола: Поволжский государственный технологический университет, 2019. – 188 с.

Zaripova R.R, Salekhova L.L, Grigorieva K.S, Potential influence of bilingualism on the development of abstract thinking//Journal of Computational and Theoretical Nanoscience. - 2019. - Vol.16, Is.11. - P.4546-4549

L. L. Salekhova, K. S. Grigorieva and T. A. Zinnurov, «Using LMS Moodle in Teaching CLIL: A Case Study,« 2019 12th International Conference on Developments in eSystems Engineering (DeSE).- 2019.-P. 393-395.

Salekhova L., Tuktamishov N. Abstract thinking and bilingualism: Impact on learning mathematics. Eleventh Congress of the European Society for Research in Mathematics Education -  2019. 

CLIL и ИКТ в образовании: опыт, возможности, перспективы / Л.Л. Салехова, К.С. Григорьева, Н.И. Батрова, М.А. Лукоянова. - Казань: Изд-во Казан. ун-та, 2019. - 120 с.

Zaripova R.,  Salekhova L.,  Grigoriev S., Increasing academic motivation through Integrated Language and Content Learning (CLIL) and Information and Communication Technologies mediated by the constructivist approach//DILEMAS CONTEMPORANEOS-EDUCACION POLITICA Y VALORES. - 2019. - Vol.6, Is.. - Art. №5.- P. 1112-1121.

Мухаметшин Л.М., Салехова Л.Л., Мухаметшина М.М. Использование системы LMS Moodle в современном образовательном процессе / Л.М. Мухаметшин, Л.Л. Салехова, М.М. Мухаметшина // Филология и культура. Philology and culture. - 2019. - №2(56). - C. 274-279.

Л. Л. Салехова. О новых тенденциях исследований математического образования в многоязычном контексте / Л. Л. Салехова // Нигматовские чтения: гуманистическое воспитание - традиции и глобальные вызовы современности: сборник междунар. науч.-практической конф. - Казань., 2019. - С. 227-231.