Я́хин Рустем Мухамет-Хазеевич (Мухаметхаджиевич) (16.8.1921, Казань — 23.11.1993, там же), композитор, пианист, засл. деятель иск-в ТАССР, РСФСР (1964, 1970), нар. артист РСФСР, СССР (1981, 1986). Окончил Моск. консерваторию по классу композиции у В.Белого и Ю.Шапорина и по классу фортепиано у В.Эпштейна (1950). В нач. Вел. Отеч. войны эвакуировался в Казань: работал пианистом-аккомпаниатором на Татар. радио. В 1942–45 служил в войсках ПВО Московского ВО; выступал как пианист-аккомпаниатор армейского ансамбля песни и пляски, для к-рого написал ряд песен на воен. тематику. Чл. Союза композиторов СССР (с 1948, неоднокр. избирался чл. правления Союзов композиторов РСФСР, ТАССР). В 1950–52 преподавал в Казан. консерватории: вёл классы композиции и камерного ансамбля. С 1952 полностью посвятил себя композиторскому творчеству и исполнительской деятельности. Я. самобытно трактовал особенности татар. мелоса, органично претворял традиции зап.-европ. и рус. композиторов-романтиков. Обладал необычайно ярким, неповторимым мелодическим даром. Сочинения Я. привлекают исполнителей и слушателей богатством гармонии, эмоциональностью. Внёс основополагающий вклад в развитие татар. камерно-вокальной и камерно-инструментальной (преим. фортепианной) музыки. Диапазон лирики в романсах и песнях композитора обширен — от светлого, созерцательного, элегического до восторженно-экспрессивного, драм. настроя. Наиб. популярные произведения: «Мәхәббәт җыры» («Песнь любви») на стихи Г.Тукая, «Ышанам» («Верю») на стихи Л.Айтуганова, «Безнең әниләр» («Наши матери»), «Ак җилкән» («Белый парус») на стихи М.Нугмана, «Дулкыннар» («Волны») на стихи М.Джалиля, «Китмә, сандугач» («Не улетай, соловей») на стихи Г.Зайнашевой, «Керим әле урманнарга» («Войду я в лес») на стихи Г.Мухаметшина, «Күңелемдә яз» («В душе весна») на стихи Г.Насретдинова, «Сонет Шекспира №109» в переводе С.Маршака и др. Наиб. полно Я. реализовал свою индивидуальность в сочинениях для фортепиано, в к-рых он выступал как композитор и проф. пианист. Его «Концерт для фортепиано с оркестром», фортепианные пьесы («Вальс-экспромт», «Юмореска», «Токката», «Ноктюрн» и др.) являются осн. и наиб. часто исполняемыми произведениями нац. концертного и уч. репертуара. Важное направление в творчестве Я. представляют сочинения филос., гражд., патриотической тематики. Особенно показателен вокальный цикл «В Моабитском застенке» на стихи М.Джалиля. Его музыка к песне «Туган ягым» («Родной край») стала Гос. гимном РТ (1993). Яхин. — первый татар. концертирующий пианист (солист, концертмейстер, ансамблист). Его репертуар включал собств. сочинения, а также музыку зап.-европ., рус., татар. композиторов. С большим успехом Яхин. выступал в СССР, Финляндии (1968), Югославии (1977); как солист принимал участие в симфонических концертах с дирижёрами Г.Столяровым, Г.Рождественским, Ф.Мансуровым, Н.Рахлиным, В.Павловым (Болгария) и др. Гос. пр. им. Г.Тукая (1959). Награждён орденами Трудового Красного Знамени, «Знак Почёта», медалями. Произведения Я. входят в репертуар практически всех татарстанских музыкантов, изв. далеко за пределами республики. В разные годы его сочинения исполняли популярные певцы А.Огнивцев, А.Ведерников, А.Днишев, Р.Джаманова, А.Кривченя, Е.Серкебаев, Г.Туфтина, Н.Поставничева; скрипачки З.Шихмурзаева, Х.Ахтямова и др. Одну из интересных интерпретаций музыки Я. представляет балет «Фидаи», поставленный в Татар. т-ре оперы и балета (1987, либр. Р.Такташ и Л.Исаковой).

Востребованность творческого наследия Яхин. подтверждают изд. сборники (более 30) и клавир фортепианного концерта, фондовые аудио- и видеозаписи его произведений (более 300). С 2003 в Казани проводится Междунар. конкурс камерных певцов и концертмейстеров им. Я. В Казани на доме, в к-ром жил Я., установлена мемор. доска, его именем назв. улица.



Yakhin Rustem (16.08.1921, Kazan — 23.11.1993, Kazan) was a composer,  pianist, Honoured Artist of the Tatar Autonomous Soviet Socialist Republic and the Russian Soviet Federative Socialist Republic (1964, 1970), People's Artist of the TASSR and the RSFSR (1981, 1986). In 1950, he graduated from the Moscow Conservatory, where he had been studying in the composition class of V. Bely and Y. Shaporin and in the piano class of V. Epstein. At the beginning of the Great Patriotic War, he moved to Kazan and worked as a pianist and accompanist for the Tatar radio. In 1942–1945, he served in the Air Defense Forces of the Moscow Military District, was as a pianist and accompanist of the Army Song and Dance Ensemble, and composed a number of songs about war for them. He was a member of the USSR Union of Composers; and from 1948 he was elected to the board of the RSFSR and TASSR Union of Composers several times. In 1950–1952, he gave classes on composition and chamber ensembles in the Kazan Conservatory. From 1952, he devoted himself exclusively to composition and performance. Yakhin gave original interpretations of Tatar melodies and organically fulfilled the traditions of West European and Russian romantic composers in music. He was extraordinarily gifted; and his works attract performers and listeners with their harmony and emotionality. He made a fundamental contribution to the development of Tatar chamber-vocal and chamber-instrumental (primarily piano) music. The range of Yakhin's lyrical songs is wide: some of them are light, contemplative and elegiac, while other ones are enthusiastically expressive and dramatic. His most popular works are “Mekhbbet zhyry” (“The Song of Love”) based on G. Tukai's poems, “Yshanam” (“I Believe”) based on L. Aytuganov's poems, “Beznen eniler” (“Our Mothers”), “Ak zhilken” (“White Sail”) based on M. Nugman's poems, “Dulkynnar” (“Waves”) based on M. Jalil's poems, “Kitme, sandugach” (“Do not fly away, nightingale”) based on G. Zainasheva's poems, “Kerim ele urmannarnaga” (“I will enter the forest”) based on G. Mukhametshin's poems, “Kunelemde yaz” (“Spring is in the soul”) based on G. Nasretdinov's poems, “Shakespeare's Sonnet No. 109” translated by S. Marshak and others. Yakhin fully realized his individuality in his piano compositions. His “Concerto for Piano and Orchestra”, piano pieces (“Waltz Impromptu”, “Humoresque”, “Toccata”, “Nocturne”, etc.) are the main and most frequently performed works at national concerts and in academic repertoire. Philosophic, civil and patriotic themes play an important part in the composer's creative work. The most significant of them is the vocal cycle “In the Moabit Dungeon” based on M. Jalil's verses. His music for the song “Tugan yagym” (“My Homeland”) has become the national anthem of the Republic of Tatarstan (1993). Yakhin was the first Tatar concert pianist (soloist, accompanist, ensemble player). His repertoire included his own works, as well as the music of West European, Russian and Tatar composers. Yakhin successfully performed in the USSR, Finland (1968), Yugoslavia (1977); took part in symphony concerts as a soloist with such conductors as G. Stolyarov, G. Rozhdestvensky, F. Mansurov, N. Rakhlin, V. Pavlov (Bulgaria) and others. He was awarded G.Tukai National Prize in 1959, the Order of the Red Banner of Labor, “The Badge of Honor” ​​and medals. Yaknin's works are played by almost all Tatarstan musicians and are famous far beyond the borders of the republic. Over the years, his compositions were performed by such popular singers as A. Ognivtsev, A. Vedernikov, A. Dnishev, R. Dzhamanova, A. Krivchenya, E. Serkebaev, G. Tuftina, N. Postavnicheva; and violinists Z. Shikhmurzaeva, Kh. Akhtyamova and others. The ballet “Fidai”, staged in the Tatar Academic State Opera and Ballet Theatre, is an interesting example of Yakhin's music interpretation (1987, libretto by R. Taktash and L. Isakova).

The demand for Yakhin's creative heritage is manifested by more than 30 published collections and the clavier of a piano concerto, over 300 stock audio and video records of his works. Since 2003, Kazan has been holding R.Yakhin international competition of chamber singers and accompanists. The house where he lived in Kazan has a plaque with his name. One of Kazan streets is named after Yakhin.