Урманче` Баки (Габдельбаки) Идрисович (10.2.1897, с. Черки-Гришино Тетюшского у. Казанской губ. — 6.8.1990, Казань), живописец, скульптор, график, педагог, нар. художник ТАССР, РСФСР (1960, 1982), засл. художник РСФСР (1972). Один из основоположников проф. татар. живописи. Истоки творчества У. лежат в татар. джадидизме, освоении им методов европ. живописи. В 1920-е гг. работал в области станковой живописи и кн. илл. Его картины «У сепаратора», «Портрет Бикбулатова» (обе — 1927), «У лодочной переправы» (1928), «Татарка», «Катанье на парусных лодках», «Девушка в жёлтом» (все — 1929) и др. вошли в зол. фонд сов. и татар. живописи. В 1923 в Казани увидела свет первая оформленная У. книга Г.Тукая «Шурале». В эти же годы создал эскиз первого герба Татарской республики (в керамике). В 1927 подписал изв. письмо 82-х И.Сталину. За это в 1929 был арестован, в 1930 приговорён к 5 годам лагерей за «разжигание националистической розни», до 1933 отбывал заключение на Соловецких о-вах. Реабилитирован в 1990. В 1933–41 жил в Москве, работал во «Всекохудожнике»; в 1937 был принят в чл. Моск. союза художников


Во время пребывания в Казахстане У. создал галерею живописных и скульпт. портретов выдающихся деятелей этой республики, пейзажи, натурные этюды, илл. к произведениям казах. авторов (Абая, М.Ауэзова, С.Муканова), нар. сказкам, стихам Г.Тукая в переводе на казах. язык. В Узбекистане им были созданы живописные сюжетные картины, портреты, пейзажи: «Сбор винограда» (1951), «Бану» (1952), «Портрет старого мираба» (1952), скульпт. произведения (бюст Г.Тукая, памятник Виноградову в Алма-Ате, монумент.-декор. оформление Балхашского медеплавильного з-да).

Зрелое и многогранное творчество У. в казан. период ознаменовало собой новую ступень в развитии изобразительного иск-ва и в целом культуры республики. Вед. скульптор (автор более 100 произведений). Из уральского мрамора, бронзы, гипса создал галерею портретов (бюсты, полуфигуры) деятелей татар. культуры: Г.Тукай (1959, 1964, 1980, 1981), Н.Исанбет (1959), Ф.Амирхан (1961), М.Джалиль (1962), Кул Гали (1965), Ш.Бабич (1966), Дэрдменд (1967), Ш.Марджани (1968), К.Насыри (1970), С.Сайдашев (1985, 1999) и др. У. поднял на высокий худож. уровень иск-во создания объёмных худож. произведений из дерева. Его «Г.Ибрагимов» (1963), «Сагыш» (1966), «Весенние мелодии» (1968), «Тулпар» (рельеф, 1968), «Сююмбике» (1978), «Нияз (Преданность)» (1980), «Нафиса» (1981) стали классикой татар. скульптуры. Автор монумент. памятников М.Джалилю в Казани, Г.Тукаю в Нижнекамске и в с. Псеево Менделеевского р-на, Ш.Маннуру в г.Мамадыш, архит.-худож. ансамбля (памятник Г.Тукаю, парковая скульптура из дерева и архит. решение в соавторстве с арх. Ш.Фахрутдиновым) Тукая Габдуллы музейного комплекса в с. Н.Кылай.

В станк. живопись (всего им созд. ок. 300 полотен) У. привнёс образное видение, осн. на традициях татар. нар. иск-ва и вост. миниатюры. В кон. 1970-х гг. появились полотна, ставшие вершиной его живописного творчества: «Сенной базар» (1975), цикл картин «Воспоминания» (1978–79) — «В предгорьях Урала», «Куль-Черкен. Купание коней», «Сабантуй», «Сенокос в Салтыке», получившие убедительную завершённость в триптихе «Татарстан» (1976, 1985). У. — мастер психол. портрета, создал обширную галерею образов предст. науки, культуры, воен. деятелей, врачей — Ф.Кудашева, С.Кудаш, К.Валеев, Д.Тумашева, С.Рафиков, Ф.Ахметова, Г.Сафиуллин и мн. др. Графическое наследие У. включает более 3 тыс. работ. Только поэме Г.Тукая «Шурале» он посвятил св. 100 графических листов, создал серии илл. к его поэме «Кисекбаш», стихотворениям Дэрдменда (1954–68), эпосу «Коркут» (1972), балладе «Сак и Сок» (1973). Автор серии портретов деятелей татар. культуры (Х.Туфан, Ч.Ахмаров, Г.Баширов, А.Еники, Г.Шамуков и др.), цикла станк. листов в традициях кит. живописи «го-хуа» (1976–86) и др. Мастерство У. в области каллиграфии нашло отражение в исполненных на бумаге шамаилях — аятелькорси (акварель, тушь, бронза, 1989). Автор эскизов монумент. росписей («Сенной базар» для Лит.-мемор. музея Г.Тукая в Казани), театр. декораций к спектаклям «Аршин мал алан» У.Гаджибекова (1942), «Первые цветы» К.Тинчурина (1959), татар. сцен. костюмов (1939–75). Преподавал араб. каллиграфию в Казан. ун-те.


Urmanche Baki (Abdelbaki) Idrisovich (born on 10.2.1897, in the village of Cherki-Grishino of the Tetyushsky estate of the Kazan province — died on 6.8.1990, in Kazan), was a painter, sculptor, graphic artist, teacher, National Artist of the TASSR and RSFSR (1960, 1982), Honored Artist of the RSFSR (1972). He was one of the founders of professional Tatar painting. The origins of Urmanche's creativity were in the Tatar Jadidism, in the mastering of the European painting methods. In the 1920s, he worked in the field of easel painting and book illustration. His paintings "At the Separator",  "The Portrait of Bikbulatov" (both — 1927), "At the Ferry Boat" (1928), "Tatarka", "The Sailing", "A Girl in Yellow" (all — 1929), etc. are a gem of the Soviet and Tatar fine arts. In 1923, the first book designed by Urmanche, G. Tukay's "Shurale", was printed in Kazan. During these years, he created the first sketch of the Tatar Republic's coat of arms (in ceramics). In 1927, he signed the famous letter of the eighty two addressed to J. Stalin. For this, in 1929, he was arrested and, in 1930, was sentenced to five years of camps for "inciting nationalist discord". Until 1933, he served his sentence on the Solovetsky Islands. He was rehabilitated in 1990. In 1933-41, Urmanche lived in Moscow, worked in the “Vsekokhudozhnik”; later, in 1937, he was admitted to the Moscow Union of Artists.

During his stay in Kazakhstan, Urmanche created a gallery of painted and sculptural portraits of outstanding figures of this republic, landscapes, full-scale sketches, illustrations to the works of Kazakh authors (Abai, M. Auezov, S. Mukanov), folk tales, and G. Tukay's poems in translation into the Kazakh language. In Uzbekistan, he created picturesque genre paintings, portraits, and landscapes: "Harvesting Grapes" (1951), "Banu" (1952), "The Portrait of the Old Msiraba" (1952), sculptures (the bust of Tukay, the monument to Vinogradov in Alma-Ata, the monumental and decorative design of the Balkhash copper smelleder).

The mature and multifaceted work of Urmanche during his Kazan period marked a new stage in the development of fine arts and, in general, the culture of our republic. He was a prominent sculptor, the author of more than 100 works made from Ural marble, bronze and gypsum, he created a gallery of portraits (busts, half-figures) of the representatives of Tatar culture: G. Tukay (1959, 1964, 1980, 1981), N. Isanbet (1959), F. Amirkhan (1961), M. Jalil (1962), Kul Gali (1965), Sh.Babich (1966), Derdmend (1967), Sh.Marjani (1968), K.Nasyri (1970), S.Saydashev (1985, 1999), etc. Urmanche significantly improved the art of voluminous woodwork. His "G. Ibragimov" (1963), "Sagysh" (1966), "Spring Melodies" (1968), "Tulpar" (relief, 1968), "Syuyumbike" (1978), "Niyaz (Devotion)" (1980), and "Nafis" (1981) became classic Tatar sculptures. Urmanche is the author of the impressive monuments to M.Jalil in Kazan, to Tukay in Nizhnekamsk and in the village of Pseevo in the Mendeleevsky district, Sh.Mannur in Mamadysh, and an architectural and artistic ensemble (the monument to Tukay, a park sculpture of wood, and architectural solutions in co-authorship with the architect Sh.Fahrutdinov) of Gabdulla Tukay Museum Complex in the village of N. Kyrlai.

In easel painting, Urmanche created about 300 paintings in total, he introduced a figurative vision, based on the traditions of Tatar folk art and Oriental miniature. In the late 1970s, he executed the canvases that became the pinnacle of his art: The "Haymarket" (1975), a cycle of paintings "Memoirs" (1978-79) - "In the Foothills of the Urals", "Kul-Cherken. Bathing of Horses"," Sabantuy "," Haymaking in Saltyk", which received a convincing completion in his triptych “Tatarstan” (1976, 1985). As a master of psychological portrait, Urmanche created an extensive gallery of images, representing the figures of science, culture, army, and doctors - F. Kudashev, S. Kudash, K. Valeev, D. Tumashev, S. Rafikov, F. Akhmetov, G. Safiullin and many others.

The graphic heritage of Urmanche includes more than three thousand works. He devoted 100 graphic sheets to G. Tukay's poem "Shurale" alone. Urmanche created a series of illustrations to his poem "Kisekbash", the poems by Derdemen (1954-68), the epic "Korkut" (1972), and the ballad "Sak and Sok" (1973). He was the author of a series of portraits of figures of Tatar culture (Kh.Tufan, Ch.Akhmarov, G.Bashirov, A.Eniki, G.Shamukov, etc.), a cycle of easel sheets executed in the traditions of Chinese painting "go-hua" (1976-86), etc. Urmanche's skill in the field of calligraphy is seen in the shamayles performed on paper - amateur corsi (watercolor, ink, bronze, 1989). Urmanche executed sketches of monumental paintings ("The Haymarket" for the Literary-memorial G. Tukay's Museum  in Kazan), theatrical scenery for the performances "Arshin Mal alan" by U.Hajibekov (1942), "The First Flowers" by K. Tinchurin (1959), and Tatar stage costumes (1939-75). He taught Arabic calligraphy at Kazan University.